"Båt-Harry"

Harry "Båt-Harry" Karlsson var Aspa Båtklubbs stora profil under i stort sett tjugofem år.

Han var med och startade klubben i oktober 1976 och var från första början med i dess styrelse. När den dåvarande ordföranden flyttade 1978 blev Harry hans efterträdare.

Han satt sedan kvar på den posten fram till 1998 då han avböjde omval på grund av hälsan.

Harry var på något sätt Aspa Båtklubb personifierad.

För många var Aspa Båtklubb Harry, och Harry var Aspa Båtklubb.

Han var född i Olshammar och hade ett brinnande intresse för sin hembygd och "sin" hamn. Han ville att alla skulle trivas och känna sig hemma, var man än kom ifrån, om man kom på land eller vatten.

Han kunde entusiasmera sina medlemmar och få dem att ställa upp med frivilligt arbete både på och utanför arbetsdagar. Resultatet blev den fina småbåtshamn som vi idag har och som är vida känd för att var välordnad och trivsam.

Hans intresse för båtar och vatten sträckte sig också vidare omkring. Han hade genom hela sitt liv forskat och levt för, och med, sjöfarten på Vättern.

Detta resulterade till slut i Båtmuséet i Askersund, där han, med hjälp av sin stora bekantskapskrets, samlat många föremål som funnits i anslutning till Vätterns sjö- och fiskeliv.

Han hade också mycket kort, och fakta på alla fartyg och dessa finns samlade i en bok som han gav ut, " Vätterbåtar ".

Många var dom fartyg som fick vara förebilder till dom modeller som han byggde i sin källare. Flera av dom finns på muséet i Askersund, ett museum som nu ligger i malpåse. Valda delar finns numera i Birgittastugan, invid Olshammarsgården.

Harry gick bort den 24 oktober 2000, bara några dagar efter att han varit med på klubbens höstmöte, där han som vanligt deltog med liv och lust i diskussionerna om klubbens framtid.

I Olshammarsgården finns nu en liten minnesutställning, och där i ett arkiv, finns också alla album med kort, och pärmar med material förvarade.