Olshammarsgården/Birgittakyrkan

Alldeles ovanför hamnen ligger Olshammarsgården, Birgittakyrkan och Birgittastugan.

Olshammarsgården är stället där Verner von Heidenstam växte upp. Hans födelserum finns bevarat och där kan man få guidad visning.

Utställningar av olika slag finns också på Olshammarsgården under hela sommaren.

Där finns också kaffeservering och matservering för beställning, men man kan också komma dit för att äta och dricka när som helst. Ett mycket prisvärt och gott alternativ. Att rekomendera!

Rumsuthyrning kan också erbjudas. Rum med enkel hotellstandard.

Se vidare: www.olshammarsgarden.com och www.facebook.com/olshammarsgarden

I Olshammarsgården finns också en liten minnesutställning om ”Båt-Harry” Karlsson. Han föddes i Olshammar 1920 och var sedan orten trogen hela sitt liv. Han var Aspa Båtklubbs stora profil och var med att starta klubben 1976. Dessutom var hans stora intresse Vättern och alla dess båtar.

Hans stora samling av kort finns bevarad på Olshammarsgården. Den får man tillgång till, genom att säga till personalen där så ordnar dom det.

Det båtmuseum som tidigare fanns i Askersund, ligger sedan några år tillbaka i malpåse. Delar av museét finns i Birgittastugan.

Birgittakyrkan är en gammal brukskyrka, numera ägd av Hammars församling. Unik, bl.a. för sin placering av predikstolen.

Även här finns guidade visningar, detta genom Olshammarsgården.

Den lilla stugan bredvid kyrkan är Birgittastugan. Där finns ett litet hembygdsmuseum. Där finns också valda delar av Harry Karlssons samlingar från det tidigare båtmuseét, i Askersund. Framförallt finns alla båtmodellerna samlade här. Är inte stugan öppen, säger man bara till i Olshammarsgården så öppnar man. Utanför stugan finns en sten, Birgittastenen, som Den Heliga Birgitta använde att kliva på, när hon skulle sitta upp på hästen.

Mellan Olshammarsgården och kyrkogården finns tolv stycken lindträd som växer nästan runt, dessa kallas de tolv apostlarna.